På VSAF årsmötet fördes denna stötesten om understödsregeln upp som flertalet gånger har rivit upp hårda debatter på diverse forum.
Så skall det inte bli denna gången!
På årsmötet sades det att vi ur styrelsen skulle lägga ut förslag, dra igång debatt på forumet om hur understödsregeln skall skrivas, eller om den rent av skall avskrivas?
De förslag som diskutterats på i stort sett varje styrelsemöte under ett år (från 2005-2006) är:
Alt. 1: Ta bort regeln Ta bort regeln. Låt spelare spela med MP5k och boxmag.
Alt. 2: Endast "kända och allmänt accepterade" understödsvapen Låt endast de "kända och allmänt accepterade" understödsfamiljerna godkännas, INGETING annat: Ex.: M249, M240, m60, RPK, HK21, HK23, MG36, mg42.
Alt. 3: Enskilda fall röstas genom av styrelsen Styrelsen godkänner endast enskilda fall av understödsvapen med hjälp av uppsatta kritierier. Kritierie: Ex.:
Ha möjlighet till bandmatning.
Stödben.
Förstärkt pipa; Antingen i vikt eller i tjocklek/längd.
Skall finnas en verklig motsvarighet i operativ tjänst. Bildbevis från säker källa.
Utseendet utav att ha möjlighet till ett snabbt pipbyte.
Motivering till kritierierna: VSAF anser att en spelare med ett understödsvapen skall få övertaget med möjlighet till längre eldgivning och högkapacitets magasin men få nackdelen utav ett tungre- och otympligare vapen och därav dra ner på spelarens mobila egenskap.
Alt. 4: En hybridlösning av Alt. 3 och 4 De allmänt accepterade understödsvapnen så som: M249, M240, m60, mg42 godkänds oavsett utseende och utformning. Har man däremot byggt ett så kallat custom bygge i följande tapning: RPK, HK21, HK23, MG36, M4 Shrike, M16 H-Bar eller på annat vis. så skall följande kritierier uppfyllas:
Ha möjlighet till bandmatning.
Stödben.
Förstärkt pipa; Antingen i vikt eller i tjocklek/längd.
Skall finnas en verklig motsvarighet i operativ tjänst. Bildbevis från säker källa.
Utseendet utav att ha möjlighet till ett snabbt pipbyte.
Motivering till kritierierna: VSAF anser att en spelare med ett understödsvapen skall få övertaget med möjlighet till längre eldgivning och högkapacitets magasin men få nackdelen utav ett tungre- och otympligare vapen och därav dra ner på spelarens mobila egenskap.
Alt. 5: Specifierar varje enskild vapenfamilj Styrelsen skriver ner varje enskild vapenfamilj, letar efter understödsvapen i sin respektive vapenfamilj och skriver ner rimliga kritierier som en Airsoft motsvarighet skall ha för att bli godkänd som understödsvapen. Ex.: M4 Shrike: Bandmatad, ha ett M249 boxmag, RAS, stödben, förstärkt pipa.
Alt. 6: Hybridlösning mellan Alt 2 och 5 De "allmänt kända och accepterade" understödsvapnen går igenom utan styrelsens inblandning. Ex: M249, M240, m60, mg42. Utöver dessa vapen familjer specifierar styrelsen varje vapensfamiljs kriterier för uppfyllande av understödsvapen-kvoten.
Alt. 7: Forum omröstning Varje spelare som vill få sin understödsbössa godkänd är tvungen att under utspecifierad tid få höra alla medlemmars åsikter genom en så kallad poll. Spelaren måste få minst 51% av rösterna för att den skall godkännas.
Alt. 8: Vikt Understödsvapnet måste uppfylla endast ett kritierie. Vapnet måste väga X antal kg för att gå igenom som ett understödsvapen.
I denna lista är alla våra förslag rätt onyanserade och tråkiga. På våra styrelsemöten har vi försökt kombinera alternativ på alternativ men gång på gång har vi snubblat på mållinjen då vi inte varit i närheten av någon form av enhällighet.
En förklaring till varför vikt alternativet vann på förr-förra årsmötet var för att en enhällig styrelse inte ville ta på sig jobbet som "modegurus" och bestämma vad som var ett understödsvapen.
Alternativet där medlemmarna skulle få rösta kändes inte heller direkt lockande då mycket personliga åsikter om en spelaren skulle kunna komma ivägen för att få ett understödsvapen genomröstat.
Många av alternativen var dessutom väldigt konservativa och gav inte medlemmarna det fria spelrum de skulle behöva för att skapa så kallade custom byggen.
Det var då många som tyckte att vikten var den enda gemensamma nämnaren då många av dessa vapen i RS sammanhang har förstärka pipor, bandmatning, benstöd med mera som i sin tur genererar en tyngre vikt. Plus att rollen som understöd fick en nackdel i kontrast till sina fördelar.
Tycker ni nu att något är fel etc. Quote:a och korrigera. Har du fler förslag, härligt! Fram med dem!
Som någon form av kuriosa och som dessutom diskutterades på detta årsmötet var, vad är det som gör en M249 till en M249? När blir det en M249? När blir ett custom bygge, exempelvis Shrike'n, en Shrike? Vem bestämmer det?
det som jag skulle vilja var att man antog alt nr1, tror inte man kommer få se någon mpk5 med trumma iallfall.
AS folket är grymt bra på att göra en höna av en fjäder. Som sist sågs vid diskutionen ang skarpskyttar, då det fasades för att skogen skulle krylla med skarpskyttar.
det hände inte.....och det kommer inte hända här heller.
annrs tror jag på nummer 3 med punkt 4 borttagen, för den tycker jag är fel. alla spelar inte AS för att efterlikna verkligheten.
min personliga åsikt ang AS är att skall bara regel för fps....ha allt annat fritt(tar gärna och pratar om varför). nu är jag inte med i vsaf men jag startar debatten iallfall
Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
"min personliga åsikt ang AS är att skall bara regel för fps....ha allt annat fritt(tar gärna och pratar om varför). nu är jag inte med i vsaf men jag startar debatten iallfall "
Håller helt med.
Man skall o kan spela AS precis hur som hellst.
Men det var just därför som VSAF strartades av dem som inte ville spela just så.
De ville att spelen skulle va uppstyrda.
Så för dem som inte vill spela med ett fungerande regelverk kanske inte just VSAF är rätt förening för dem.
VSAF är en förening för dem som vill spela AS på ett speciellt sätt.
(Personlig åsikt)
"AS folket är grymt bra på att göra en höna av en fjäder. Som sist sågs vid diskutionen ang skarpskyttar, då det fasades för att skogen skulle krylla med skarpskyttar.
det hände inte.....och det kommer inte hända här heller. "
Själv tycker jag att det va just vad som hände.
De va flera som spelade som skarpskyttar och ännu flera som pratade om att skaffa en.
De var därför diskutionen startade.
Sedan kan de inte nog tryckas på, något som gemene man inte tycks ha förstått.
VSAF har aldrig förbjudit ett visst understöds vapen eller att folk kan spela med ej moddade mag som skarpskytt.
Och för den delen inte HI-cap heller.
DETTA ÄR SPEL REGLER !!!!
Dessa bestäms av arrangören.
Han ensam har rätten att ändra regler till vad som, så länge detta medelas i god tid innan spel.
Annars om inget annat sakts gäller VSAF grund regler.
[I denna tråd diskutteras _ENDAST_ hur understödsregel skall skrivas alternativt avskrivas! Skarpskytte diskussionen är splittad till en annan tråd.]
Min personliga åsikt är att den nuvarande och rådande regeln är den mest optimala. Den ger utrymme för custom byggen, den ökar dynamiken spelare emellan. Rollen blir unik genom sina för- respektive nackdelar (Avfyrningskapacitet Vs. Vikt).
Vid första anblick gillade jag inte denna regel alls. Jag röstade exempelvis inte på den vid det aktuella årsmötet då den aktuella motionen lades.
I efterhand har jag kommit till insikt att den för med sig att gruppen inte blir snabbare än den långsammaste spelaren, med största säkerhet kommer det bli understödet.
Iomed att alla i gruppen med största säkerhet vill ha med sig understödet kommer de invänta denna spelare, i mån och möjligt kanske hjälpa personen i fråga och på sätt uppstår ett naturligt rollspel/skådespeleri som kommer förhöja min egna spelupplevelse.
Jag tycker att det diskutteras för lite om spelupplevelse och mer om trim, magasinkapacitet och andra enskilda företeelser. Jag vill alltid se helheten! Jag tycker nuvarande regel skapar en bra helhet.
De andra förslagen, helt enligt egen åsikt, blir som ett dåligt avsnitt ur någon dokusåpa. "Men herregud, M249 är såååå 80-talet. Nä den blir inte godkänd och du blir utröstad".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori