Aktuellt datum och tid: 05 jan 2025, 08:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: [SPLIT] Skarpskytte på tapeten
InläggPostat: 05 mar 2006, 12:50 
Användarvisningsbild

[Splitat från understöds tråden /el_Bromso]

ang förra gången (skarpskytte bössor) så hoppas jag att man inte gör samma misstag, nämligen dessa:

Folk som inte har någon som helst erfarenhet av detta spelsätt, har starka åstikter ang detta spelsätt som inte baseras av faktiska egna erfarenheter.

och därför fick de personer som spelade detta spelsätt lida pin för detta. och vad jag vet så fanns det aldrig mer än 3-4 skarpskyttar under..3år?
och kom inte å säg att fler skarpskyttar har funnits för jag var själv en av dessa så jag borde veta.

men sätt vilken regel ni vill...jag kommer ändå inte att beröras, då jag inte spelar med en mp5k med trumma. som vissa tror att det kommer krylla av om inte regler finns ang detta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2006, 17:23 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Har ingen som helst erfarenhet av att spela med en mp5k med trumm mag.
Men har starka åsikter om dessa ändå, de skall inte finnas.
På samma sätt har jag ingen semi sniper heller men spelat med/mot dem
o har på detta vis erfarenhet av dessa.
Vilket vi alla har som satte reglerna.

Sedan är det ju då tråkigt att dem som äger en semi och vill ändra regeln
inte kommer på mötene och gör detta.

Om en motion hadde inlämnats i ämnet inför års mötet så hadde denna regel ändrats nu.
Men efter som den togs upp under övriga frågor behövdes 2/3 majoritet, vilket nästan var fallet, men bara nästan som tur var :D

Sedan är det så att det är medlemarna som sätter reglerna.
Inte några få i styrelsen.
Men då gäller det att vara närvarande på års mötet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2006, 17:34 
Användarvisningsbild

var med på det första mötet ang skarpskytt..kunde ej närvara vid röstingen så jag frågade om det kunde skjutas upp vid ett annat tillfälle.
svaret var ja...och sedan så röstadesd detta igenom det ändå när jag inte var kvar, på samma möte.

bra jobbat :shock:

men denna gång finns det några som kör med ksp som även är aktiva i vsaf, så en sådan fadäs kommer nog inte att ske denna gång

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 mar 2006, 10:20 
Användarvisningsbild

Att ändra i VSAF spelregler är inte svårt. Anmäl till ArrGru, i nuvarande användaren Wilcken, vilka ändringar som skall göras gällande vid det aktuella speltillfället. Påvisa det i den speltråd du lägger upp. Spela på!
Hur kommer det sig att du aldrig arrangerat ett enda spel?
Jag tycker personligen det är dålig stil att stå utanför, gnälla men inte göra något åt saken när du blir serverad med regler, arrangemang, laglig spelbar mark och i de flesta fall scenario. Inte tala om allt förarbete som ligger bakom allt ovanstående.
Man påverkar inte någoting utifrån, det gör man innefrån!

Jag har alltid tänkt i banorna av rollbaserade spel. Spelaren behöver inte vara en genuin rollspelare för det men ändå ha en vilja att mantla sin roll, i detta fallet skarpskytt.
Jag personligen är inte nöjd med alla regler runt denna roll, jag har ändå haft en skarpskyttsbössa och jag har försökt påverka VSAF i den mån jag kunnat men en bred majoritet har visat mig att de inte är intresserade. Då får jag respektera det och antingen genom fler motioner, öka medvetet bland mina medspelare, skaffa mig en majoritet eller helt enkelt lägga ner mina visioner och gå vidare.
Jag måste trots allt respektera mina medspelare, annars har jag ingen att spela mot.

Jag vill spela på "lika villkor".
Med det menar jag att jag vill veta att exempelvis den prickskytt jag har i mitt lag kan plocka ut motsåndarsidans prickskytt under samma villkor och att det byggs mer på denne spelares erfarenheter som prickskytt än hans trim.
Jag som vanlig automatskytt är beroende av prickskytten lika mycket som han är beroende av mig. Jag kan plocka ut motståndare på korta avstånd medans han inte får det, detta pågrund av hans säkerhetsavstånd. Han kan däremot understödja mig på längre avstånd där jag varken når eller har precisionen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 mar 2006, 11:05 
Användarvisningsbild

vad har arr spel med att göra ang utformningen av skarskytteregeln? säger det igen..har aldrig kritiserat någon arr (förutom berget4)

jag vill bara påvisa hur dåligt skött skaprtskytte beslutet var, nu när det skall tas beslut om ksp skall tas. skulle det vara rimligt att sätt riktlinjer för hur ksp skall se ut m,m utan att någon med erfarenhet av att spela med ksp var närvarande. låter det som en bra lösning? för det hände med SK-utformingen.

och du bad mig via pm att ge min åsikt i detta ,annars hade jag aldrig gett den här på vsaf forum, då jag inte är med i vsaf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 mar 2006, 13:22 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jonas
Efternamn: Aronsson
appslapp skrev:
vad har arr spel med att göra ang utformningen av skarskytteregeln? säger det igen..har aldrig kritiserat någon arr (förutom berget4)

För att skarpskytt, ksp, magasin och liknande regler är _spelregler_ som _arrangören_ sätter till sitt spel. Vill du spela med hicap i skarpskyttebössor, endast std-mag, även till ksp, ingen rollbegränsande regel, liknande. Så är det helt ok, så länge man skriver det när man utropar spelet.

Den som drar ihop ett spel bestämmer reglerna, oftast går man efter de föreslagna standardspelreglerna. Det enda som är fast är _säkerhetsreglerna_.

Detta är lite ot i frågan, men folk verkar inte insett detta.

Hoppas att jag fick fram vad som var tanken, för övrigt, det var väldigt jämt i flertalet omröstningar på årsmötet, så att få igenom en regeländring är lättare än vad man kanske tror. Det handlar bara om att _orka_engagera_sig_! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 mar 2006, 13:54 
Användarvisningsbild

:shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 mar 2006, 14:46 
Användarvisningsbild

appslapp skrev:
:shock:
..skall nog förklara mig. jag har inmget emot de regler som finns nu, jag kommer ju på det flesta spel. utan det jag reagerar emot är hur dom kommer/kom till. inget annat!

jag gick med i vsaf från första början..i tron att folk kunde hålla vad dom hade lovat och inte gå bakom ryggen på folk. tyvärr så blev det just så.

och därför tog jag upp SK dilemat nu när ksp skall undersökas..och språkas om. inte för att jag tycker reglerna är fel..jag spelar efter dom regelr som finns på spelen..punkt slut!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 mar 2006, 15:08 
Användarvisningsbild

Detta kommer bli ot känner jag på mig...

Det var massa velande i första början, ordförande som avgick pga bedrägerier i annan förening etc. Ett tag var tom. du, Rickard, invald i styrelsen men behagade inte vara med på möten. Vill minnan att du valdes in på det extra årsmötet i december efter Ztripez avgång.

Kan förstå att du känner dig trampad på för det som hänt i vissa regelfrågor, men mycket har hänt med organisationen sen dess. Välkommen tillbaka att påverka och driva igenom dina idéer, vi behöver allt drivande folk vi kan få! :)

Hade mer jag ville ha sagt, men glömt bort... Känner du att detta är något att prata mer om? Kan splitta tråden isf, annars drar vi ett streck här och fortsätter med skarpskyttsregeln.

// edit: http://fusk.technuke.net/VSAF/2003-12-2 ... tokoll.pdf

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 mar 2006, 14:41 
Användarvisningsbild

så vad är det som gäller....med magasin m,m? ingen spelar ju med låsta magg till skarpskyttebössorna av dom skarpskyttar jag har sett. kan man få sånt förtroende så man slipper detta....har ett monster påväg ut :twisted:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 mar 2006, 15:07 
Användarvisningsbild

Var väl två röster från att gå igenom eller nåt... Så om inte arr säger nåt annat innan spel så ska skarpskyttarna ha spärrade mag.

Så det är bara att modda mag, bryta mot reglerna, tjata på arr eller arra egna spel som gäller ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 mar 2006, 21:27 
Användarvisningsbild

Appslapp, vilka skarpskyttar tänker du på då?

Vår skarpskytt i LD har star magasin vilka är spärrade på 30 skott.

Aean har 20 skotts magg till sin PSG1

Vilka fler finns det?

http://www.losdiablos.org

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 mar 2006, 01:30 
Användarvisningsbild

det var en tag sedan jag såg en skarpskytt så ovanstådende SK har jag inte ens tänkt på. jag själv har aldrig kört med spärrade mag...har dock kört med 20skott ivarje. och ingen har klagat och alla har vetat om det.

någon som har emot det nu? ..frågar öppet till er alla som skall SPELA med mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 mar 2006, 07:11 
Användarvisningsbild

Så som jag tänker om våra regler nu för tiden är:

* då dessa har blivit så accepterade som dom är så spelar det mig ingen roll om dom bänds lite i vissa fall såsom detta.
* har inte hört en regel diskussion på över ett år liksom på plan.
* alla har börjat lita på varandra igen precis så som vi ville ha. Och det va väl lite därför vi starta VSAF från början igen för att vi skulle speca upp regler och skulle ha roligare på plan så man slapp alla luft regler som va nåt som man bara hade kommit överens om men inte egentligen följde.

så appslapp, jag tror inte det handlar om att det e OK eller inte, det handlar mer om vad VSAF medlemmarna ville på årsmötet. vill man ändra på nåt så är det bara att gå med och påverka innifrån, jag la till och med ett regel förslag just på att man fick ladda med 30 skott och maggen inte behövde vara spärrade men detta röstades ner av våra medlemmar.

Så för att inte låta allt för byråkratisk så säger jag, är det OK? Ja, MEN inte på VSAF spel. Det enda du kan göra är att be arrangören om tillåtelse för att köra med ospärrade magasin till en skarpskytt då det är arr som kan ge dig dispans på detta. Dom enda reglerna som inte kan ändras alls är säkerhets reglerna. Så kom ihåg det och fråga om dispans från den som arrar spelet så bör allt vara tipp topp. Och till nästa årsmöte se till att dra ihop alla du känner och dra med dom på årsmötet och rösta igenom din regel. Det är så man påverkar en förening genom att ta tag i saker och inte bara stå utanför och undra varför inte dina förslag tas upp, vet vi inte om dom och dom e skriva som motioner så kan vi inte rösta om dom heller. Det räcker inte att bara skriva vad du tycker på ett forum, ta den tiden som det tar dig att skriva vad du tycker och gå på ett årsmöte istället och påverka genom att göra.

Har nog upprepat mig ett par ggr, men jag tror du fattar vad jag menar. Och detta är inget mot dig eller nån annan, men bara som du kan förstå har vi som jobbat inom vsaf sedan det startade lagt ner mycket personlig tid på att fixa och dona åt alla andra och det känns ibland rätt tråkigt och jobbigt när folk som du själv med MASSA erfarenheter inom AS och vissa roller lägger förslag som är bra och vill påverka men sen när det kommer till kritan så görs inget och kommenterarna haglar då det inte blir som vissa vill.

Förstår du vad jag menar? Alltså inget illa menat, men tänk dig själv att du tog ca: 150-200 timmar av ditt liv utan att få betalt för det över 2 år och samma saker kommer upp om och om igen utan att personerna ifråga gör något åt det.

Appslapp, du vet att vi gärna vill höra din röst och dina förslag i VSAF men inte bara på forumena utan gärna på möten där du har chansen att påverka. Drivande folk med erfarenhet finns det inte gott om, så ta chansen och använd dina kunskaper och hjälp oss hjälpa dig!

*phu* det blev en del att skriva av sig.

Fredrik, mitt i natten i belfast!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 mar 2006, 09:08 
Användarvisningsbild

tjoho nu är jag medlem igen!!!

Någon jag vill påpeka är att inga regler är riktade personligt mot något utan är riktade mot alla. Jag personligen litar till 100% att Rickard laddar sina magg med 30bulor varje gång.. men jag kan ärlig säga att det är inte alla jag litar på för fem öre. har spelat så mycket att jag hunnit se alla regelfusk i boken, vissa så grova att det är personer jag faktiskt inte ens vill befinan mig på samma spelplan som. Det är mot dessa personer jag vill kunna vifta en regelbok i nyllet på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 mar 2006, 10:47 
Användarvisningsbild

kastar ju sten i glashus här, för vsaf är ju ni som skriver här......men jag tycker det är anmräkingsvärt att jag kan spela med denna bössa(ex min spr) i typ 2 år utan att någon klagar eller riktar kritik, vare sig på forum eller irl. och det är samma människor som sedan vänder helt på klacken när det är ett vsaf spel(detta ex på bocka by) och säger nej.

vad är det som gör att man kan spela med mig när det inte är vsaf spel och inte när det är vsaf? är det reglerna som tvingar till detta, och reglerna skall följas utan tillstymenlse till eftertanke? ta ett steg bak och se med öppna ögon i detta.

glöm att frågan rör mig....utan se det i det stora hela....verkar der rimligt?

jag har fått mitt svar ang skarpskytt, så den får läggas på hyllan just nu iallfall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 mar 2006, 11:24 
Användarvisningsbild

saken att ingen klagat på dig är ju faktiskt att det rör sig om just dig, en person som vet vad han håller på med och spelar med omtanke gentimot sina motspelare... men det finns som sagt andra där ute som jag ibland skulle vilja stoppa ner byssan i halsen på. men eftersom det inte finns några ritkiga regler så får man bara bita ihop. Även jag tar seden dit jag kommer men det betyder inte att jag behöver tycka om dom.

Behöver jag påminna om tillfällen där det funnits m150-m160 med fullauto på GBG spel och det dom fått till svars när dom frågat om det är OK är "visst men håll käften om det bara". eller "jag kör med auto när det är långa avstånd".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09 mar 2006, 14:45 
Användarvisningsbild

Appslapp, Det handlar om att det ska vara lika for alla. Om VSAF tillater dig for att vi som personer litar pa dig sa varfor skulle vi inte tillata nisse hult samma dispans?

Reglerna finns dar for att dom ska hjalpa oss som spelare att slippa just nisse hult och hans lag M160auto klubben!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme