Aktuellt datum och tid: 17 jun 2024, 13:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skall gång
InläggPostat: 16 okt 2007, 03:13 
Offline

Blev medlem: 08 jul 2004, 17:44
Inlägg: 153
Som ni vet så fotograferar jag en del för kvällstidningarna och i natt stog jag och fotograferade på en händelse när en kvinna gått vilse.


Det tog ett antal timmar för militären att få ihop ett gäng på 15 man till en skall gång och sen skulle det ta till 07.00 08.00 tills mer man från hemvärnet kunde komma att hjälpa till och då gick hon vilse 18.00

Vi har ju utrustning och vi är många skulle man ej kunna sätta ihop en telefonlista och kontakta Polisen och medela att vi och våran hobby finns och gärna ställer upp när det behövs ???

Anders

Om det är så att många tycker om denna ide vem har tid att ta på sig ansvaret att fixa detta jag har det tyvär inte .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skall gång
InläggPostat: 16 okt 2007, 13:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2004, 19:04
Inlägg: 304
Ort: Göteborg
Även om jag tror att hjärtat är på rätt plats och att jag förstår frustrationen när man väl är på plats vid en sådan här olycklig och tragisk situation så tror jag ändå att myndigheterna sköter detta på bästa sätt. Myndigheter brukar dessutom inte se sådana här "garden" som något bra.

Mycket faller ju tillbaka på vad folk har för intressen, arbetsschema och livssituation.
Det är polisens uppgift! De kan i sin tur ta hjälp av hemvärnets instatsorganisation som är kontrakterade och får betalt vid eventuella utryckningar och man får väl ändå förutsätta att de individerna som är där har intresset att hjälpa människor, de får dessutom betalt för mödan men ändå är det svårt att "locka ut dem att göra sin plikt" precis på pågrund av ovanstående anledningar, tid, arbetsschema och livssituation (barn, hund/katt, handla mat, fritidsintressen mm.). Ens egna överlevnad går ändå förre alla andras.

Att få Airsoft:are att ställa upp på "lika villkor" som en finansierad myndighet/förband när det inte ens får betalt, inte har någon utbildning och har samma "problem" med att få vardagen att gå ihop som vilken hemvärnsmän som helst.

Sen det här med att vi Airsoft:are har gear och utrustning för en eventuell skallgång, sure, men du missar det absolut mest vitala i skallgångsletning, dvs. utbildning. Kartläsning (no offence, men airsoft:ares generella kartläsningsnivå är inte hög), bygga in kartan i "kluster", ha en samordnad verkan med en operativ chef som vet hur letningen skall göras mm. Meningen är ju inte att fler personer skall försvinna i en skallgång utan att man skall hitta flera! :)

Mao. jag tror inte detta är någon bra idé trots allt. Vill man verkligen göra en insats i sådana här situationer så gå med i hemvärnet eller någon "serach-and-rescue" kennel.

_________________
Team ODD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skall gång
InläggPostat: 16 okt 2007, 14:31 
Offline

Blev medlem: 08 jul 2004, 17:44
Inlägg: 153
el_bromso karl läsning ser jag inte som värsta delen när väl militären kom på plats så gick en polis på varje flank och styrde det.

Sen kan det vara så att det är för svårt att få ut folk vad vet jag och aktiviteten på tråden skvallrar ju att så mycket möjligt kan vara fallet *ler*.


Nu läste jag att kvinnan var hittad helskinnad om dock lite frusen under morgonen.

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skall gång
InläggPostat: 18 okt 2007, 03:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 apr 2007, 12:52
Inlägg: 74
Ort: Borås
Jag tycker det låter som en väldigt bra idé. Får väl tyvärr hålla med el bromso i hans invändningar dock, då jag inte tror att det skulle fungera ordentligt i praktiken. Kanske inte så mycket pga kartläsning då skallgång innebär att man går på led och det kommer inte bli någon airsoftare som leder det hela i vilket fall som helst. Angående utrustning i en sån situation kan man inte behöva nåt mer än att ha med sig första hjälpen utrustning och eventuellt vatten, förutom att ha bra kläder/kängor på sig då...
Dock så saknas det ju som sagt utbildning samt kunskapen hur en sådan situation hanteras av myndigheterna, det lär man sig väl förvisso men känns tveksamt att myndigheterna skulle lägga ner tid och pengar på att utbilda vanliga frivilliga.

Det bästa är nog att gå med i en frivilligorganisation, har man hund finns det ju sådana sökgrupper, och sen har man ju alltid FRG (Frivilliga Resurs Gruppen) som kallas in vid krissituationer som större olyckor, naturkatastrofer osv. Där får man utbildning, tänkt gå med där själv så ;)

Så kort och gott, väldigt god tanke. Man kan ju kolla med myndigheterna om det finns något intresse från deras håll, och hur de ser på saken, men sen är ju också frågan hur många airsoftare som skulle ställa upp, om det går att koordinera på ett bra sätt osv...

_________________
Klasse
R.I


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010