Aktuellt datum och tid: 26 jun 2024, 05:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Angående BIOVAL
InläggPostat: 12 okt 2004, 10:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2004, 18:56
Inlägg: 47
Ett par tankar som slog mig när jag läste labbrapporten för kultestet var bla följande.

Visst Bioval kulorna innehåller inte Barium som övriga märken. Men däremot till skillnad från övriga en hel del Calcium,Kisel mm. Om man gör ett snabbt överslag så ser man att baserat på ett snitt av 12 mag (70kulors) per person och söndag om man räknar med 40-50 pers i Göteborg, att det spys ut ca 250-300 kg kisel i naturen per år. Och ca 150-200kg Calcium mm mm. Detta då enbart i Göteborg!
Nu menar jag inte med detta att Bioval skulle vara sämre än andra mer "miljöfarliga" kulor pga av detta.
Min tanke och fundering är hur dessa ämnen påverkar naturen.

Är det bättre att man skjuter excel mfl som inte bryts ner men heller inte släpper ifrån sig Calcium,Kisel mfl - kontra - Bioval som förvisso bryts ner men då släpper ifrån sig ovanstående ämne bla.

Bara en tanke som slog mig.

_________________
http://www.swetac.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 okt 2004, 13:34 
Offline

Blev medlem: 24 aug 2004, 18:49
Inlägg: 21
Ort: Göteborg
Förnamn: Johan
Efternamn: Karlberg
Kan ju knappast kalla mig lärd inom kemi, men både kisel och calcium är vanliga ämnen i naturen. Kisel, om jag inte minns fel, finns i naturen som oxider och som silikater, bland oxiderna kan nämnas sand, och bland silikaterna, tex granit. Calcium är en av dom valigare soliderna i saltvatten.

Vad effekten av att släppa ut detta i naturen kan jag inte yttra mig om med säkerhet, min jag misstänker att den är marginell.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 okt 2004, 09:06 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Det är intressanta tankar, och jag skall väl börja med att erkänna att jag är en lama när det kommer till detta område. Men likt wlfshmn indikerar så har jag förstått att Kisel är ett av de vanligast förekommande ämnet i jorden. Behöver ju i och för sig inte betyda att det är det bästa att slänga i naturen bara för det, men rent spontant låter det ju som att det inte är alltför illa.

Kalcium är ju något som inte minst vi människor har gott om i kroppen och som vi kontinuerligt behöver intaga för att skelettet inte skall förtvina. Det gäller även växter och övriga djur, att vi slänger ut kalcium är snarare en god sak än något dåligt. Det används väl även för att bombarera olika försurade områden?

Som sagt är jag inte helt hemma på detta område och någon som är mer insatt får gärna tillföra lite information. Jag tror dock inte att kalcium och kisel på något sett skall vara farligt för naturen.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 okt 2004, 09:40 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Hittade en styck sida angående markkemi, kan kanske vara något för den vetgirige: http://www-markinfo.slu.se/sve/kem/markkem.html

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010