Aktuellt datum och tid: 26 jun 2024, 06:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VSAF spelmark i Kungsbacka
InläggPostat: 17 okt 2004, 18:32 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Nu har vi troligtvis en egen mark :!: Var ute och klättrade berg med Erik, markägare, för en stund sedan och fick en guidad tur av ett markområde i Kungsbacka jag jobbat på en längre tid. Det hela är inte färdigt än utan först skall ett provspel hållas så vi kan avgöra om det är något förr oss, sedan skall jag prata med honom igen och diska priset och dylikt.

Området är beläget en bit bakom freeport bredvid motorvägen (inte samma område som jag visade sist, vid bågskytte banan, för de av er som var med då).

Fördelar:
* Nära stan. 2.5mil och 20min från Nisse E. till spelområdet.
* Positiva markägare (en av dem har redan sagt ja, dock ej bestämt pris och dylikt)
* Extremt lite folk som rör sig i området
* Finns endast en infartsväg till området som går att skylta bra. och genom detta hela området genom att motorvägen är som en vägg (klart kan gå runt och genom skogen 2h men inte så många som gör).
* Ligger bredvid motorvägen så stör inte direkt något djurliv
* Området ligger i direkt samband med andra marker vilkas markägare jag har kontakt med och ev. kan vi utöka området femdubbelt i framtiden.
*På bergen är utsikten helt enorm. Trevligt.
*Marken har rejäl variation

Möjliga Nackdelar:
* Det är bergigt, vilket gör att det kan bli mycket strid i rejäl upp och nedförsbacke.
* Delar av den är träskigt dock inga problem för spekkopz :) (Gamla Mölnlycke stuket)
* Den spelbara delen (vissa delar är alltför bergiga) är inte så stor, ungefär som Torslanda (vilket iofs är avhjälpt om vi får delar av andra marker i framtiden)
* Det är en hel del sly men vi har tillstånd att ta ner allt utom träd. Blir dock god träning för raska karlar och kvinnor.
* Vi får endast spela med Biovalkulor eller med motsvarande nedbrytbarhet, dock är det ok att prickskyttar (endast bolt!) använder andra sorter då de skjuter så få kulor. Detta ser jag personligen inte som något negativt då jag anser att Bioval är rätt väg att gå men för vissa antar jag att detta är ett problem, dock är det inte förhandlingsbart.
* I nuläget är parkeringsmöjligheterna inte de bästa.

Mer information om provspel kommer snart, blir troligtvis till helgen, dock för begränsat antal VSAF medlemmar (bli medlem och var med och påverka). Styrelsen, arbetsgrupperna + 20-30 personer skulle jag gissa. Om intresset blir stort, gäller först till kvar.


Edit: Något som jag inte kan vara något så tydlig med är att det MÅSTE köras lugnt på vägen dit, annars lär vägföreningen och grannar se till att vi åker ut illa kvickt. Lungt och fint skall det köras mao, BASTA!

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 okt 2004, 18:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jan 2004, 13:21
Inlägg: 248
Bra jobbat krokodilen!

_________________
http://www.stridsverket.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 okt 2004, 19:21 
Låter mycket intressant! Bra jobbat!
Är gärna med på ett test spel! Vettigt att spela med Bio kulor!

Mycket nyfiken på hur det ser ut där nere!
En stor fördel är ju att det ligger nära havet = att vädret är bättre än innåt land.

Ser fram emot att åka dit och titta!!!

Pontus


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 okt 2004, 21:33 
Offline

Blev medlem: 10 nov 2003, 17:53
Inlägg: 326
Du är en klippa Peter. Se till att provspelet blir nu till helgen (dvs 23-24) annars kan inte jag vara med :D

Nedbrytbara kulor ser jag personligen inte som något problem.

/Kristoffer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 okt 2004, 09:17 
göttegris... men alla vi stackare som inte har skaffat bioval än?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 okt 2004, 10:52 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
En beställning från Begadi kan gå fort och hinna hem innan fredag, om det visar sig vara ett stort problem att folk som vill vara med inte kan på grund av brist på kulor, kan krigsmaskineriet nog sälja ett antal påsar till de som behöver. Återkommer med rakt svar.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 okt 2004, 15:20 
Offline

Blev medlem: 24 aug 2004, 18:49
Inlägg: 21
Ort: Göteborg
Förnamn: Johan
Efternamn: Karlberg
Jag hänger gärna på om det går att ta sig dit, och lär inte använda alla mina påsar heller om det blir problem med sådant, förutsatt att den laggda begadi ordern hinner hit i veckan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 okt 2004, 17:54 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Krigsmaskineriet har kulor (Bioval 0.25) att sälja på spelet om det behövs. Tar med ett gäng påsar, skicka dock gärna PM eller dylikt om ni vill boka och få med säkerhet.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 okt 2004, 17:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 nov 2003, 17:16
Inlägg: 386
Ort: Göteborg
självklart kommer man att dyka upp ^_^

_________________
TODD
http://www.teamodd.se/gallery/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 okt 2004, 21:41 
Offline

Blev medlem: 05 okt 2004, 20:23
Inlägg: 254
Förnamn: Edwin
Efternamn: Lindgren
Hej på er

Jag talade idag efter testspelet med min far ang markvärde och arrenden. Då det krävs ganska mycket röjning av marken, för att den skall bli spelbar, så kom vi fram till föjande:
Om VSAF erbjuder markägaren att röja delar av marken, så bör arrendet vara 0kr. Genom att röja marken, så erbjuder vi träden att växa och slå rot, istället för att bli "uppätna" av sly. För att markägaren skall kunna göra någon förtjänst på marken (avverkning) så krävs det att den röjd, så att skogsmaskiner kan ta sig fram. Att röja en skog tar antigen mycket lång tid eller kostar en väldans massa pengar. Tillsammans kan vi nog komma fram till en lösning som alla gillar.

Jag föreslår att vi talar med markägaren och hör vad han har för långsiktiga planer på sin mark.

Vad tror ni?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 okt 2004, 00:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 okt 2004, 17:56
Inlägg: 82
popup, ständigt med ett ess i uniformsärmen ^^


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 okt 2004, 08:25 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Det är klart en poäng och iom att marken inte är attraktiv som den ser ut nu bör kostnaden ligga på det minimala för att det skall fungera. Det finns inga direkta planer för marken vad jag har förstått och tror inte heller att röjning för avverkning är av intresse, dock antar jag förädling genom röjning inte kan vara annat än positivt. Om sedan markägaren vill binda upp sig i kontrakt där det står att vi röjer lite här och där mot att få vara på marken vet jag inte. För egen del åker jag gärna dit och röjer men jag vet inte hur intresset för skogsarbete ser ut i övrigt hos medlemmarna och att det skulle stå som en slags betalning kan nog se lite osäkert ut för den som arrenderar ut marken (?) Point taken though. Skall ringa och prata med markägarna i dagarna (troligtvis onsdag) och diskutera lite hur de ser på saken.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 okt 2004, 08:40 
Klistrar in mitt inlägg från Safezone...

Tänkte skriva ner lite plus och minus av hur jag uppfattade banan.

+
Nära till stan
Vi har tillstånd att vara på marken
Vi kan kanske få mer mark bredvid

-
Bullrig motorväg som dödade många ljud (kvistar som knäcks osv)
Grymt snårigt (att röja det kommer kräva väldigt MKT tid och bensin)
Dålig parkering (måste fixas till om det ska hålla i längden)
Onödigt blött (förändras kanske med årstiden till det bättre/sämre)
Lite väl kuperat vilket ledde till avstånd som närmade sig cqb

Kommentarer:
Att banan är laglig och nära till stan ger den en bra potential för att bli välspelad, tyvärr tycker jag inte att marken i dess nuvarande skick känns lockande över huvudtaget. Att fixa till banan är därför ett måste, men frågan är hur, och om, det är görbart.
Att röja banan skulle kräva väldigt mycket mankraft, sågar och bensin, så pass mycket att jag tvivlar på att vi fixar det. Något annat alternativ än röjning tror jag inte finns (eldning känns direkt okontrollerbart). Ett sekundärt problem är att vi sedan måste plocka undan mycket av det vi röjt om vi inte väl snubbla för varje steg vi tar.
Ser även ett framtida problem i de branta sluttningarna för oss som vill spela på vintern... dom var riktigt blöta nu men när allt fryser till så kommer banan att vara en iskana från högsta toppen ner till motorvägen.

Slutsats:
Min högst personliga åsikt är att om vi lägger ner lika mycket tid på att söka ny mark och fixa till den, som det kommer att krävas för att få denna bana att bli bra, har vi snart tio mycket spelbara banor i göteborg med omnejd.

Tyvärr...

Sen, tror jag att skogen i fråga är så kallat impediment, vilket är mark med så dålig tillväxt att den inte lämpar sig för skogsbruk. Är fallet så spelar det inte någon roll för markägaren om vi röjer eller ej.. men det skadar ju inte att fråga.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 okt 2004, 09:36 
tycker detta är ett av dom få tillfällen som faktiskt är helt svart eller vitt... Spela eller inte spela? för någon annansstans i GBG FÅR VI INTE VARA!


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 okt 2004, 10:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 okt 2004, 17:56
Inlägg: 82
här kommer my humble opinion;
Varför inte röjja bitvis, slänga allt på hög och sen göra en stor brasa med korvgrillning efter varje gång? Jag är inte ledig varje helg utan kanske en onsdag torsdag eller en måndag tisdag så kan vi inte posta när folk kan så vi kanske kan åka ut ett par stycken och ta och röjja några kvadrat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 okt 2004, 10:18 
Marcus, med ditt inlägg menar du alltså att alla måste gilla (alt. hata) banan bara för att det är enda stället vi får vara på? Trodde ärligt talat inte att vi var så desperata att vi blundade för problem...

Sen så finns det ju faktiskt andra banor, SSF har ju en, iofs kostar det varje gång man spelar där men ändå...

Jag har snackat en hel del med Pontus (Kugelblitz) och vet att de jobbar för att få fram en ny bana i Skepplanda.

I Skene finns drygt 50ha skog som vi har markägarens tillstånd att använda om man ska tro Skeneborna, vilket man säkert ska... I längden borde man, med största sannolikhet, få ut mer och billigare speltid om man åkte till Skene varje helg än om vi fixade till i Kungsbacka...

Jag tror att om vi vill ha en bana som i längden ska fungera så kan vi inte kompromissa för mycket, gör vi det så gör vi både oss själva och hobbyn en björntjänst.


Vänligen,

/jinx


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 okt 2004, 20:23 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Well gott folk, point taken angånde området. Det är ingen kalasmark. På de som använt skalor från 1-10 för att ge en bild av vad de tycker har det hamnat mellan 1-5 och större delen närmare 1 än 5. Det finns med andra ord en stor poäng i att ta problemen med sly osv på allvar, och överväga om detta är något att sattsa på. Det finns dock även en poäng att vi i nuläget inte har något annat och iom detta så är denna mark något att sattsa på.

Det jag kan utläsa ur detta är att så länge vi "sattsar lågt" borde det inte vara några större problem (?). Med det menar jag att om vi kan få använda marken för en låg summa pengar samt att hålla en ev. bindningstid kort är inte innehav av mark (även om den i nuläget är dålig) något negativt. Hittar vi bättre mark i vårt sökande kan vi helt enkelt bara strunta i denna då vi inte har sattsat liv och lem på den.

Sedan så tror jag även att det är viktigt att skilja på äpplen och päron. Om VSAF som organsiation (ej spelare i göteborg med omnejd som grupp) skall överleva behöver vi börja någonstans. Att det finns andra områden att spela på ser jag bara som positivt, då jag personligen anser att omväxling förnöjer, men VSAF behöver något eget för att kunna utvecklas.

Hur som haver skall jag diska saken med markägarna med grundtanken att vi i detta läge vill sattsa lågt. Om det fungerar för dem, har vi en mark som möjligen inte är vad vi önskar men vi har inte direkt förlorat något på att ha den som "backup" under tiden vi söker bättre.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 okt 2004, 02:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 okt 2004, 16:09
Inlägg: 42
krokodilen >> jag tror personligen det är bättre att satsa på grannmarken... den som gick ner till Freeport... den såg åtmindstone mycket bättre ut...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 okt 2004, 17:07 
Citera:
sa inte att man måste gilla allt... men man kan inte vara kräsen... områdena du pratar om ligger för långt för att dom ska klassas som "söndagsspels områden". dom funkar att va på nån gång i månaden.
Men jag säger jobba på det här området och leta efter andra alternativ paralellt så att vi inte sitter med kodden i brevlådan helt plötsligt...


Hur man klassar avstånd till banor beror väl på var i göteborg man bor... bor man i Kålle-fokkin-red så är ju avståndet till denna bana inget att snacka om medan andra göteborgare har en bit att åka ändå. :P
Nu måste jag iofs hålla med om att den här banan ligger rätt centralt, men om jag åker 20 min eller 40 min till ett spel har lägre prioritet än om banan där jag spenderar resten av dagen inte är bra.

Håller med om att man kan jobba vidare på det här området, men på en mer personlig basis, alltså att man kan åka dit och hugga lite ved om man känner för det, inte mer än så.

Vänligen,

/jinx


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 okt 2004, 09:36 
Jinx skrev:
Hur man klassar avstånd till banor beror väl på var i göteborg man bor... bor man i Kålle-fokkin-red så är ju avståndet till denna bana inget att snacka om medan andra göteborgare har en bit att åka ändå. :P


folk från kungsbacka t.ex. har åkt varje helg till Torslanda utan att klaga, precis som vi från kållered, mölndal osv osv osv


Upp
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010