Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00 Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag trodde jag fattat det där med shimning, att få kuggsystemet att snurra så lätt och fritt som möjligt. Poängen skulle vara att minimera motstånd, dvs slitage på kuggar, gearbox och motor. Logiskt. Bra.
Men så satte jag i anti-reversallatch och snurrade. Det är ju en jävla broms som sitter där! Känns som det kvittar om jag shimmar bra eller bäst, för A-R-L skapar ju mer friktion än all dålig shimning i världen. Har jag gjort nåt fel eller ska det vara såhär?
_________________ -Janusz - Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad
shimmsandet skall vara så lite rörelse i sidked för dreven som möjligt. men dem skall endå snurra ett par varv vid bra shimmsning. Anti reversal latchen sitter där för att hindra pistongen att dra dreven åt fel håll o på det sättet ge dig bak sug eller missmatningar.
//Johan
_________________ Som people play it safe, some people is in the zone. Me im always in the SafeZone
Blev medlem: 16 okt 2014, 20:07 Inlägg: 101 Ort: Göteborg
Förnamn: S
Efternamn: N
Janosz skrev:
Jag trodde jag fattat det där med shimning, att få kuggsystemet att snurra så lätt och fritt som möjligt. Poängen skulle vara att minimera motstånd, dvs slitage på kuggar, gearbox och motor. Logiskt. Bra.
Men så satte jag i anti-reversallatch och snurrade. Det är ju en jävla broms som sitter där! Känns som det kvittar om jag shimmar bra eller bäst, för A-R-L skapar ju mer friktion än all dålig shimning i världen. Har jag gjort nåt fel eller ska det vara såhär?
Som jag har förstått shimming så handlar det mer om att maximera kontaktyta mellan kuggar så att kraftöverföringen blir optimal och att (som Daytrader skriver) att förhindra att kugghjulen rör sig i sidled vilket orsakar slitage. Klart att det inte ska vara shimmat så det är supertungt för motorn att dra, men man får ju tänka på att den redan drar en rätt trög fjäder så lite extra är inte hela världen.
sen har jag ju iofs stött på ett par ggr ...att anti reversal latchen inte vill funka i gearboxen pga olika tillverkare för olika boxar. O får man den oturen så rör sig in A-R-L utan låser sig o dreven.
om däremot allt funkar drar du med fingret mot springguidens håll för att ge dem rotation.
//Johan
_________________ Som people play it safe, some people is in the zone. Me im always in the SafeZone
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori