Aktuellt datum och tid: 26 jun 2024, 12:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 12 okt 2012, 21:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 feb 2011, 20:24
Inlägg: 280
Ort: Trollhättan
Förnamn: Richard
Efternamn: Larsen
Jag känner att jag vill få sagt mina 5öre även om detta börjar bli väldigt OT nu.
Jag kan ibland tycka att lagen kan bli lite ojämna men det har varit både plus och minus för mig.
Plus: är att man tvingas bli bättre snabbare, man lär sig ganska fort på ett ungefär hur de "bra lagen" spelar och agerar där efter. Tror inte jag hade legat på den nivå jag gör om man inte hade fått jobba i uppförsbacke titt som tätt.
Minus: Jag dör väldigt ofta och vandrar omkring som en paranoid hare i skogen.

Sedan det som Januz nämner om att de bättre lagen skulle kunna ta in "praktikanter" skulle jag uppskatta. Jag vet inte om jag längre räknas som nybörjare men inte som pro iaf och jag hade själv uppskattat att spela med de mer rutinerade lagen för att lära sig och se inifrån hur de jobbar. De få gånger jag har vart med och gjort det har varit skit kul för mig och gjort hela dagen så mycket roligare. För att inte nämna hur mycket man fått lära sig om hur det kan vara smart att bete sig/agera i vissa situationer.

Med detta sagt är jag inte emot att folk får spela med dem de vill och min känsla är att som vet med sig är lite mer etablerade försöker dela på sig titt som tätt för att inte göra det allt för ojämnt. Sedan förstår man ju att även de vill spela med varandra precis som jag vill spela med dem och alla andra härliga typer. Dock kan det inte bli perfekt varje gång :)

Peace ya all!

_________________
Bobba
Happy Lemon
I have a big stick!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 12 okt 2012, 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
@ Janosz.

Det får bli på eget initiativ isf. Ifall lagen blir jämnare så kommer många nya spelmöjligheter öppna sig. T.ex ifall lagen är jämna och striderna inte går ut på att ena sidan blir överkörd så har nybörjare mer tid på sig att få en överblick och kan på så vis lära sig och försöka sig på mer vågade manövrer.

@ Appslapp

Japp, det är upp till arr. Det verkar dock finnas en viss önskan att inte göra folk missnöjda vilket ofta resulterat i just missnöje, dock så tänker inte jag lägga någon skuld på arr då jag själv knappt någonsin arrar och inte rimligtvis kan sätta några krav på de som tar sig tid att göra just det. Folk fungerar olika, vissa är konfrontationsrädda medans vissa måste kämpa för att inte ta onödiga strider. Jag tror att även vi spelare måste ta ett större ansvar när det gäller lagindelningen.

Jag är heller inte ute efter att skuldbelägga någon enskild person eller lag, jag vet inte varför lagen varit så skeva tidigare men så länge vi kan åstadkomma bättre i framtiden så är jag fullt nöjd!

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 07:16 
Offline

Blev medlem: 03 jan 2010, 19:58
Inlägg: 287
Ort: Lindome
Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Uppdelningen vid det tillfället gick ungefär till så här: sPunk säger till alla att ställa sig i de grupper som man vill spela i. Den stora erfarna klumpen brydde sig inte/hörde inte/eller whatever. sPunk frågar om det är en jättegrupp på 12 pers varpå någon svarar lite likgiltigt ja det blir bra eller något sånt.
Så jag tycker inte att verkar som gruppen hade bestämt sig för att spela ihop utan mer att de var för slappa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 12:41 
Offline

Blev medlem: 30 sep 2012, 12:05
Inlägg: 360
Förnamn: Blä
Efternamn: Blo
I sista stund: Är det nån som har möjlighet att låna mig en fältjacka imorgon? Nån form av Woodland i Medium eller Large så skulle jag bli mycket hemligare än utan. Yellow_Flash_Colorz_PDT_02

_________________
Callsign Ripper

Sons of Fenrir


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 14:40 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3217
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Hela tanken med vänner projektet, som för tillfället inte är så aktivt, var just det att nya spelare skulle få spela med erfarna spelare. Många lag har under årens lopp bildats på detta sätt. Intresset för detta projekt har dock svalnat, vilket har enligt min åsikt gjort att söndagsspelen spelas på ett helt annat sätt än för några år sedan. Då möttes två organiserade sidor och krigade på jämna vilkor.

Oftast vinner den sida som har den bästa strukturen, inte den sida som har flest erfarna spelare. Det som vi brukar erbjuda är struktur och ledarskap. Det är den ensamt viktigaste faktorn för att lyckas i strid. Ensamma spelare som anfaller eller försvarar, utan att koordinera med sitt lag, mot en organiserad enhet förlorar nästa alltid till slut, även om vägen dit ibland är svår.

Vill vi ha jämna lag på söndagsspelen bör det, enligt min mening, finnas fler personer som intresserar sig för att leda och organisera på alla nivåer, från omgångschef till åtminstone plutonchef.

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 14:59 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3217
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Bobba skrev och jag kan bara instämma:

Plus: är att man tvingas bli bättre snabbare, man lär sig ganska fort på ett ungefär hur de "bra lagen" spelar och agerar där efter. Tror inte jag hade legat på den nivå jag gör om man inte hade fått jobba i uppförsbacke titt som tätt.

Vi har alla gått den här vägen!

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 15:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 apr 2012, 12:31
Inlägg: 391
Ort: Mölndal
Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Får tyvärr avanmäla mig för imorgon. Hostan har inte riktigt gett med sig, och jag vågar inte chansa...

/Stefan

_________________
ODA 162
18Z
----------------------------------------
Observe everything, admire nothing!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 15:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Jag ser inte riktigt poängen med "uppförsbacke" argumentet. Det finns inga positiva sidor ur spelteknisk synpunkt att bli överkörd gång efter annan.

I ett jämt spel kommer du i teorin åka på lika många motgångar som framgångar, det torde vara optimala förhållanden för utveckling.

Vi behöver inte begränsa den här debatten till huruvida folk ska behöva skapa och utveckla nya lag för att på så vis göra sidorna jämnare. När nya lag uppstår och blir bättre kommer även dessa bli faktorer som behöver balanseras in för att spelen ska bli jämna. Ifall folk vill spela ensamma eller i löst ihopsatta kompisgrupper så ska inte detta per automatik medföra att de blir förpassade till att endast spela med andra likasinnade. Lagssammansättningar är inte fundamentalt för söndagsspel, det är en utveckling som inte ska behöva ske på de resterade spelarnas bekostnad.

Lag är alltså inget problem så länge de används för att balansera ut varandra.

Det är ju som sagts tidigare också mycket upp till arrangören att försöka analysera och avgöra hur man skapar två jämnstarka sidor. Förslagsvis så kan arr kolla över listan på anmälda och skissa upp lagen hemmavid i lugn och ro för att sedan fråga efter synpunkter strax innan den faktiska laguppdelningen sker.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 16:04 
Offline

Blev medlem: 22 sep 2012, 13:34
Inlägg: 68
Förnamn: M
Efternamn: Andersson
Ripperbat: Jag kan ta med en extra "skjorta" i någon mysko cammo, så kan vi se om den passar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 20:53 
Offline

Blev medlem: 30 sep 2012, 12:05
Inlägg: 360
Förnamn: Blä
Efternamn: Blo
Jätteschysst men redan fått om av borka som fixar =)

_________________
Callsign Ripper

Sons of Fenrir


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 13 okt 2012, 21:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Om nu Borka har försökt dela upp sidor i förväg får jag bara flagga för att jag nog kommer ha mitt Holländska regnställ imorn. Tyg-Floran får stanna hemma...

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 14 okt 2012, 06:38 
Offline

Blev medlem: 03 jan 2010, 19:58
Inlägg: 287
Ort: Lindome
Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Måste tyvärr avanmäla mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 14 okt 2012, 08:29 
Offline

Blev medlem: 14 maj 2008, 15:40
Inlägg: 10
Ort: Ytterby
Kan tyvärr inte komma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 14 okt 2012, 12:18 
Offline

Blev medlem: 22 sep 2012, 13:34
Inlägg: 68
Förnamn: M
Efternamn: Andersson
Missar detta idag jag med tyvärr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 14 okt 2012, 21:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Var det någon som glömde att betala och känner för att göra det digitalt:

Handelsbanken
436 054 418 (clearing 6692)

Märk insättningen med spelets datum.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 14 okt 2012, 23:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Vill bara ta chansen att tack a för ett gött spel tillsammans med Stridsverket. Jag har nog aldrig dött så fort så ofta, men det var kul ändå.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 15 okt 2012, 07:59 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3217
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Stridsverket tackar för ett blött, och hårt, spel samt samarbetet på vår sida. Hoppas ni som följde med oss känner det samma!

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 15 okt 2012, 11:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Jag skulle också vilja tacka för ett bra spel, det var helt klart bland de roligaste striderna jag sett på ett bra tag. Hoppas fler känner att denna typen av uppdelning kan fungera även fortsättningsvis, eller åtminståne tills bättre alternativ uppenbarat sig.

Extra tack till bk-paret för att ni ställer upp trots att det innebär stora förändringar.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 15 okt 2012, 11:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 maj 2011, 15:21
Inlägg: 158
Ort: Kålltorp, Göteborg
Förnamn: Michael
Efternamn: Andersson
För nyfikenhetens skull: hur gick laguppdelningen till?

_________________
Gauners


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Med doft av vanilj" 2012_10_14
InläggPostat: 15 okt 2012, 11:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
I princip att stridsverket hamnade på ena sidan och sedan valdes resten av spelarna ut för att försöka balansera ut den effekt stridsverket skulle få. När det såg hyffsat jämt ut så fylldes båda sidor upp med återstoden.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010