Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 10:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 12 jan 2018, 10:22 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Årets första analysvägen!

Jag vill testa om jag kan få till lite valfrihet i hur man löser sina uppdrag!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 12 jan 2018, 12:12 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
9 Pers anmälda!

Tog mig friheten att lägga upp spelet på ASS:
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 32&t=47701

Skulle rekommendera att lägga de i dessa två grupper som har flera tusen medlemmar (Verkar vara de största Facebook-grupperna om Airsoft i Sverige och delas en hel del spel där):

Diskutera Airsoft - Sverige.
https://www.facebook.com/groups/649040775178641/events/

SFK #Allt inom Airsoft
https://www.facebook.com/groups/268872296571272/events/

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 12 jan 2018, 12:18 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Tack Kroko, gött initiativ.

Vi pratar flitigt om att öka VSAF's närvaro på FB i styrelsen iövrigt och då är de 2 sidor ju bra att ha med i mixen :)

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 12 jan 2018, 13:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 jul 2015, 08:07
Inlägg: 26
Förnamn: Filip
Efternamn: G
"SFK #Allt inom airsoft" är en skitbra grupp att posta i. De är mycket aktivitet i gruppen och väldigt trevligt folk :)

_________________
"Better to be strong than pretty and useless"
- Lilith Saintcrow


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 15 jan 2018, 18:15 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
En grej att tänka på eftersom det blivit vanligt med prickskyttar på sista tiden och därför ganska ofta incidenter med dåligt hållande av säkerhetsavstånd:

Säkerhetsavståndet är absoluta minimumavståndet. Håll er på det plus egen säkerhetsmarginal.

Bössor med högre trim än auto B är farliga verktyg och den som spelar med så höga trim och inte håller sig på säkerhetsavstånd SKALL avvisas från spel. Sådana incidenter måste rapporteras till mig och jag kommer avvisa personen i fråga. Det är nolltolerans på detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 15 jan 2018, 21:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Bra att du tar upp säk-avstånden.

Det är viktigt att alla håller sig till reglerna. Det borde väl dock vara minst lika viktigt att folk håller sig till säkavstånden alldeles oavsett om det handlar om auto-a eller bolt-b. Att bli skjuten av en auto-b från 5 meter torde ge samma effekt som att bli skjuten av en semisniper från 15 meter.

*edit*

Kom på själv att jag nog gjorde en tankevurpa. Räknar på att kraften är konstant avtagande så blir det motsvarande att bli skjuten från 15 meter med en semi bössa, inte 10.

Räknar man efter tabellen så får jag det till att man från 5 meter med en auto B orsakar samma effekt som på 14.4m med en semi, 24m med Bolt-A och 34,2m med en Bolt-B. Detta är dock rakt av från tabellen och blir därför en rak graf vilket det sannolikt inte är då luftmotståndet är högre i början när hastigheten är som högst och lägre mot slutet då den färdas långsammare.

Mao. Lyssna på spunk. Han är både rätt gammal och ganska vis ;)

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 16 jan 2018, 18:03 
Offline

Blev medlem: 06 nov 2017, 14:49
Inlägg: 3
Förnamn: Gustav
Efternamn: karlén
Hur många lånekit kommer finnas tillgängliga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 17 jan 2018, 09:41 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
30 Pers anmälda, kommer bli gött detta!

Anmälan >>> http://www.vsaf.se/game_signup.php?game_id=809

Står att finns 3 lånekitt att boka - Tror Spunk har bäst koll på Lånekitt så kolla med honom för boka osv, kanske PM eller ett SMS kan funka.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 17 jan 2018, 12:53 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Bara för att förklara hur jag tänker kring säkerhetsavstånden, grejen är att om man spelar med ett farligare vapen så måste man vara mer kapabel att ha is i magen.

Ett semi- eller mer kraftfullt vapen kan ställa till med skada på en nivå som man inte kan göra med ett auto- eller lättare vapen. Att använda dem kräver att man är kapabel att inse att man måste backa eller ta träff ibland när man kommer under, även om man har ett perfekt läge.

Om man inte är kall nog att hålla sig till säkerhetsavståndet och tänka säkerhetsregler först så finns även risken att man panikshottar plötsligt uppdykande mål, vilket har hänt flera gånger. Och det är det jag vill åt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 17 jan 2018, 14:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Självfallet. Min poäng var bara att det är viktigt att man håller på alla regler. Jag tycker att jag blir skjuten för nära bra mycket oftare av auto-b bössor. Ofta också med en rejäl autoskur.

Jag tror att det kanske kan finnas en poäng i att lägga till någon slags regel om att högt trimmade vapen ska anmälas till arrangör i förväg samt att klagomål registreras för att det ska gå att hålla koll. Sedan är förbud alltid tråkigt men det finns inget som gör att vi måste tillåta nybörjare att använda starkare trim. Det finns gott om tillfällen då olika aktiviteter kräver någon form av inlärningsperiod innan de får hantera alla aspekter av hobbyn. Särskilt verkar så vara fallet när det kommer till aktiviteter där skaderisken är hög.

Jag gillar generellt inte förbud och kontroll men det finns som med så mycket annat en jämviktsnivå. Under jämvikten så uppfattas reglerna som oseriösa och över så uppfattas de som belastande. Alla har sannolikt en individuell gräns. Det borde dock finnas en jämvikt när hobbyn som helhet uppfattas som mest trovärdig.

(Jag har tentavecka nu så om ni undrar varför dessa underbara texter börjat dugga tätt så är det ett klassiskt fall av prokrastinering)

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 17 jan 2018, 15:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag har i nuläget problem med en bössa, så jag har bara två som fungerar.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 17 jan 2018, 16:00 
Offline

Blev medlem: 13 nov 2017, 18:29
Inlägg: 1
Förnamn: Arthur
Efternamn: Thorup
Finns det möjlighet att köpa radio innan spelet på söndag? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 17 jan 2018, 16:57 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2018, 10:57
Inlägg: 2
Förnamn: Hannes
Efternamn: Ryberg
Helt ny till airsoft men tänkte vara med nu på söndag för att prova på. Har dock ingen bössa och undrar om man skulle kunna låna av någon vänlig själ. Undrar också om man kan köpa radio där, för det hade underlättat! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 19 jan 2018, 13:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 jul 2015, 08:07
Inlägg: 26
Förnamn: Filip
Efternamn: G
Är de någon som har postat eventet i FB-grupperna som nämns ovan? Annars kan jag göra det. Och varför plockar vi inte bort Bockabyspelet som ligger på samma datum ur kalendern då detta är inställt? :)

_________________
"Better to be strong than pretty and useless"
- Lilith Saintcrow


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 19 jan 2018, 14:47 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
@Diktatorn,

Jag har lagt det i SFK, men inte den andra. Sökte om tillgång, har först fått det idag, inte hunnit med att kolla över alla regler för postering där än, så jag har inte gjort något åt det för tillfället.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 20 jan 2018, 10:05 
Offline

Blev medlem: 06 apr 2017, 22:33
Inlägg: 163
Ort: Göteborg
Förnamn: Theodor
Efternamn: Svensson
Hej alla glada
Jag undrar om det finns någon som kanske har ett vettigt headset och Ptt att låna ut imorgon då jag inte har nått alls av det.
vore jätte sneeeeeelt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 20 jan 2018, 17:18 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Jag får hoppa spelet, på tok för mycket jobb kvar :(

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 21 jan 2018, 20:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 657
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Dagens spel visade smärtsamt tydligt problemet med att låta lagen diktera siduppdelningen. Hade jag på förhand vetat hur spelet skulle bli hade jag lika gärna kunnat stanna hemma idag. Jämna sidor borde trumfa att kompisgäng vill hålla ihop, eftersom alla i längden tjänar på det. Jag vill understryka att jag inte har något emot personerna i lagen, de är alla väldigt trevliga människor, men de fungerar inte att ha alla duktiga spelare koncentrerade tillsammans om alla på banan skall ha roligt.

På mina framtida söndagsspel kommer jag att använda lottning för att fördela spelarna och uppmanar alla andra arrangörer att göra likadant!

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 21 jan 2018, 23:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Nu var jag inte med under laguppdelningen och spelade bara 2 timmar idag men jag förstår frustrationen.

Det finns ju flera faktorer att beakta. Dels så är det generellt bra att det finns och skapas lag. Det skapar incitament att spela. Dock kan stora effektiva lag få negativa konsekvenser för spelare som inte ställer upp i lag. Det måste hittas en balans i hur man behandlar detta. Lagspelares intresse måste ses som lika värdefulla som de som inte spelar i lag. Sedan får man även se till vilka målsättningar föreningen har som helhet. Vill vi att det ska skapas och finnas lag så är det viktigt att vi ger möjlighet att spela tillsammams. Samtidigt så utvecklas varken lagen eller enskilda spelare särskilt mycket ifall spelen är ojämna.

Ifall man väljer att balansera lag så är det en förutsättning att lagen faktiskt blir relativt jämna i slutänden. Jag är tillexempel inte intresserad av att spela när jag blir balanserad in i ett lag som oavsett mitt eventuella bidrag är fullständigt chanslöst. Då blir det inte en balansåtgärd utan bara ett straff. Antingen så balanserar man ordentligt med målsättningen att göra lagen riktigt jämna eller så låter man folk spela med vilka de vill.

Ifall man sedan väljer att balansera ett spel från arrangörs sida så föreslår jag att man balanserar i trissar som minsta enhet. Ifall det är två som känner varandra så kan de spela med varandra. Ifall det är 3 så blir ingen ensam. Ifall de istället är 4 kompisar så blir det isåfall två stridspar varför de isf riskerar att få spela mot varandra.

Just idag hade nog uppdelningen lättast kunnats lösas genom att ändra från fyra till två lag.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppdrag på Analysvägen - Söndag 21 Januari 2018
InläggPostat: 22 jan 2018, 08:10 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Stridsverket tackar för ett gött spel! Lyfter på hatten till Spunk som återigen tagit sig tid att hålla arret!

* Vad gäller att spela som lag så är det i mångt och mycket det som driver vårt spelande, att just spela och utvecklas som ett lag, om den aspekten försvinner så blir det väldigt tråkigt. Vi förstår dock problematiken och försöker alltid se till så blir mycket folk när vi spelar då vi ofta kommer 7-10 pers.

* Vad gäller just igår vet jag inte om det var vi som åsyftades som duktiga, men vi var i varje fall 7 pers från vårt lag + 2 nybörjare - så vi var ett större gäng som höll ihop. Vi fick dock redigt med pisk större delen av dagen igår och fick alla i laget utslagna minst 3-4 gånger. Vi uppfattade det mer som att det berodde på upplägg med 4 fraktioner - så fort en eldstrid började mellan två så kom en eller två andra grupper och manglade på samtidigt (Även om kanske inte var uppdraget så vill ju alla panga :) ). Två sidor, som skrevs ovan, hade nog kunnat jämna ut det hela utan att splittra på lag.

* Vi hade iaf. väldigt roligt med många goa strider och god stämning ute på fältet! Vi bockar och bugar!

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010