Aktuellt datum och tid: 29 mar 2024, 08:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 30 okt 2020, 11:37 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Jägarna svarar ja!

Jag lade upp en checklista att gå igenom innan ni åker iväg! För dem av er som är nya eller gamla och glömska:
http://www.vsaf.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=9450

Mina spel brukar handla om att samverka i grupper eller om grupper som samverkar med varandra.

Alla är givetvis välkomna, det är inte tänkt att vara någon form av "elitspel".

Anledningen till att de har fokus på samverkan är för att det dels blir mer varierade, dels för att skapa en dimension av planering och tanke, vilket också ger mer tydliga resultat.

Ett sätt att få detta att fungera är att ha ett system av "chefer" som kan ha en samlande uppgift för grupperna och en samverkande uppgift mellan grupperna. Man kan få det att fungera utmärkt utan dessa men det kräver mycket träning.

"Cheferna" är alltså inte tänkta att vara någon form av auktoritära låtsasmilitärer, och det handlar inte om att underkasta sig någon med en fakeofficersgrad, utan om att vi alla tar ansvar, på olika sätt, för att spelet blir det som utlovats.

Som arrangör bär jag ett tungt ansvar och det måste sägas att alla spel blir inte som jag vill ha dem. Ibland är jag trött och lyckas inte få fram spelidén så att spelet flyter smidigt. Eller så har jag gjort ett tankefel i upplägget. Eller så är jag för dum för att leda effektivt, och eller grinig.

I alla dessa fall är det värt att minnas att vi alla samarbetar för att göra visionen i spelet en verklighet. Det är välkommet om du ser något som kan förbättras för att ge spelet en bättre chans att bli det som utlovats. Det är välkommet om du vill ta ett större ansvar genom att ta en ledningsroll, och det är välkommet om du frågar efter övriga spelares erfarenheter. Det är också välkommet att be åtminstone mig att justera mitt beteende, om jag är otydlig, grinig, gapig eller osynlig. Skulle du vantrivas med någons ledarstil så får du givetvis flytta till någon du trivs bättre med. De flesta äldre spelare som tar ledarroller har en väldigt coachande, uppbyggande stil och det finns inga förväntningar att du skall prestera. Bara ha kul. I en grupp. :)

Jag tror att ni som anmäler er vill spela spelupplägget som beskrivit, och vill påverka så att spelet skall bli åtminstone i rätt anda. Om du inte gillar spelupplägget och spelar på ett annat sätt så är risken att du förstör för dem som är där för att spela upplägget. Då är det bättre att välja ett annat spel.

Min lilla förhoppning är att det är tillräckligt många som lär sig spela effektivt i grupper för att vi skall kunna spela mer scenariospel med mer realistiska uppdrag, utan att samövade lag splittrar grupper av blandade spelare vid blotta åsynen. Detta har vi periodvis uppnått och det är något alldeles fenomenalt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 03 nov 2020, 09:07 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Kommer bli grymt.

Redan 21 pers. Vädret ser ut att bli halvklart, 10 grader och uppehåll. Kom igen nu folket, vi siktar på 50 pers och episk plutonsstrid!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 09 nov 2020, 10:27 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Tack för ett grymt spel!

Vi börjar utvecklas gällande organiserat spelande. Bra och kul med nya som testar att leda på plutonsnivå och framförallt grymt att det finns flera individer som vill och kan leda på gruppnivå.

Jag tror och anser att denna utveckling kommer att tas oss långt. Jag tycker det är jättekul att spela på dessa plutonsspel och hoppas att ni andra känner likadant.

Vi har nu en god stämning och bra fairplay-mentalitet. Tillsammans kan vi utvecklas hur långt som helst. Hade ju varit kul att få VSAF att växa och att vi tillsammans kan utvecklas och spela mer och mer avancerade spel.

Tummen upp till arrangören och plutoncheferna. Det är ni som ser till att hålla denna utveckling.

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 10 nov 2020, 10:19 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Utvärdreringsfundering gällande skadeomhändertagande:

1. Det var bra att man kunde hålla ihop grupperna, alltså att individer respawnade på sin chef var 10 minut. Dock då detta spelupplägg bygger på att gruppchefer kan hålla reda på sin grupp borde inte dessa behöva gå till respawnpunkter själva.

(Tänker således att chefer skulle kunna respawna på andra chefer eller liknande.)


2. Andra sätt att jobba med skadade kan vara att plutonen skapar en skadeuppsamlings plats (SUP). Denna bestäms då den behövs och kan flyttas och skall vara minst 100 meter från striden. Anfaller fienden igenom eller nära SUP, får denna flyttas till lämplig plats. Till denna behöver man följa med den skadade med en levande person som kan lämna den skadade där. Respawn efter 10 minuter. Skulle ingen hjälpa till att gå med den skadade är respawn förlängd till 15-20 minuter eller likande. När man har respawnat måste den skade ansluta sig till sin grupp för att få vara fullt aktiv igen. Under transporten från SUP till grupp får individen försvara sig, men för att få delta offensivt måste man anslutit till sin grupp.

Skulle en grupp vara avskuren från SUP, skulle dessa kunna dra sig ur och respawna ev skadade, men att då hela gruppen måste dra sig ur striden för att genomföra detta.

Ovan nämnda sätt att ta hand om skadade bygger på teamwork inom pluton och grupp, vilket skapar gemenskap. Man får också bort de skadade från striden och när man lever igen kommer man som förstärkning och inte att man endast poppar upp i striden igen. Att kunna flytta SUP gör att plutonen inte tappar sina individer medan de går och respawnar, då SUP går är tillräckligt nära striden utan att vara i striden.

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 10 nov 2020, 14:52 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Bra med feedback, Björn!

1. Jag har diskuterat upplägget lite med Waagh, som lyfte samma tanke. Det kan vara värt att prova. Min tanke var att anfallet på något sätt måste kunna brytas, om chefen kan respawna på annan chef så kommer ju en grupp kunna utplånas och återuppsta gång på gång på samma ställe. Om åtminstone chefen måste gå iväg så har man en chans att mota bort dem genom utplåning, och försvaga deras anfallskraft genom att respawnare måste backa om chefen är död.

Det måste dock noggrant vägas vilka konsekvenser en chef får av att bli skjuten, om konsekvenserna blir för stora så måste chefen spela väldigt passivt, vilket inte är roligt, och om något borde det ju vara roligare att vara chef!

Om man låter chefen spawna på annan chef och man inte vill bestraffa chefer hårdare än andra, hur bryter man ett anfall?

2. Vi har ju kört en del varianter av SUP genom åren och en sak som jag aldrig gillat är att det står klungor av folk med dödsdukar överallt på banan. Dessutom har jag upplevt att när man letar efter en sup så får man ofta gå fram och tillbaks mellan dem för att hitta en som inte är hotad. Även om man själv får leta upp ett valfritt område för SUP så tycker jag att man brukar få knalla runt en hel del innan man hittar en plats.

Det vi körde igår löser inget av de problemen, men jag tyckte att det verkade som att de minskade till en acceptabel nivå. Det är lite svårt att säga eftersom jag var PlutC och inte upplevde det så mycket själv.

Eftersom folk med detta upplägget spawnar en och en så blir det bara stora klungor vid utplåning, klungbildningen blir mer sällsynt. Och de varar max 5 minuter.

Det är bara när chefen skall respawna som man behöver hålla reda på vart spawn är, annars räcker det med att hålla reda på vart chef är. Man kan behöva leta efter spawn/sup, men mer sällan och kortare. Eftersom man spawnar på 10 minuter så är man oftast redan död och kan följa med eller så respawnar man inte förrän chefen är tillbaks och kan stanna på plats.

Det kan fortfarande behöva irras mellan spawnpunkter eftersom de hotas, men oftast angår det bara chefen.

Jag gillar dock grejen att man måste bärga utskjutna för att de skall få spawna, när det väl funkar. Jag tror att man behöver koppla det till att folk måste bärgas inom en viss tid för att folk inte skall bli liggande för evigt, och därmed också en konsekvens för hela gruppen om folk blir liggande längre. Den konsekvensen behöver sluta med att de utskjutna återsamlas med gruppen. Annars är det lätt att man känner sig utanför om man är ny och blir liggande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 11 nov 2020, 09:04 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Fler saker jag har funderat på.

- När det kommer till respawn/healning så tycker jag det viktigaste är att inte gruppen splittras för långt och att gruppchefen hålls tillsammans med sin grupp.

- Vi har ofta orienteringsmissförstånd på denna mark. Kartan är inte helt lätt att orientera sig efter. Det blev missförstånd i början av spelet då ena plutonen letade flaggor på helt fel plats medan den andre rullade in och placerade sig på flaggorna. Det blev inte så kul fight på det.

Därför tycker jag det är viktigt att rep. från båda sidor får se flaggorna/positionerna och att vi lägger mer tid på att orientera oss innan spelet drar igång.

För att råda bot på orienteringsproblem bör vi också namnge platser på spelplanen, precis som vi har i bergsjön. Alltså kulle 1, 2 och 3. Granatkastarhöjden osv.


Vi skulle kunna ha liknande namn t.ex.

Åsen söder, åsen norr, kullarna på åsen, slyskogen, öppna marken, vägen väster, vägen söder osv.

Självklart kan det vara mer särskiljande namn också som t.ex. bergsjöns granatkastarhöjden osv.

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 11 nov 2020, 13:14 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Taget på alla punkter!

Att hitta på namn har ju alltid varit planen, men i början var det svårt att hitta något utmärkande! Jag tror att vi börjar bli kapabla att göra det nu.

Funderar även vidare på din tanke hur man kan undvika att plutonen splittras, eller åtminstone uppmuntra att den inte gör det, samtidigt som man kan slå tillbaks anfall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 11 nov 2020, 20:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 658
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Bra diskussion, sådana gillar vi! Här är några av mina tankar i ämnet.

*EDIT: Lade till en punkt i kravlistan.

Några av målen vi vill uppnå med regelverket:
* Grupper hålls ihop och vi undviker att folk tappar bort sig
* Det skall gå att slå ut grupper (inte för liberal respawn i strid)
* Chefen skall inte ha markant sämre förutsättningar att delta i striden
* Maximera speltiden snarare än prommenad till respawnpunkt.

En variant hade varit att ingen får spawna så länge striden pågår, men att så fort striden är över kan alla spawna in. Ett sätt att avgöra ifall strid pågår är ifall det förekommer antingen inkommande eller utgående eld. Ifall inget vapen avfyrats från eller mot grupper på 10 minuter så får alla respawna. Ifall man dragit sig ur för att kunna spawna så är det gruppens ansvar att vara tillräckligt långt bort. Ifall chefen är död får han spawna var han vill, men alla andra måste spawna på chefen.

Nackdelen med en sådan respawn-mekanism är att ifall man endast har några få träffade kan de få vänta länge på att få komma in ifall gruppen inte tar ansvar för deras roliga och prioriterar att dra sig ur för respawn. En potentiell lösning på det problemet kan vara att man har 1-2 "fria" respawns, där de träffade bara behöver vänta 10 min och sedan kan spawna in trots strid (som i söndags), men har man fler samtidigt träffade än så måste gruppen som helhet respawna.

Ifall man dessutom vill premiera att göra ett ordnat urdragande snarare än att slåss till sista man kan man minska respawntiden ifall minst en medlem i gruppen fortfarande lever när man skall respawna gruppen, exempelvis dra ner "ur strid" tiden från 10 minuter till 7 minuter.

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 12 nov 2020, 02:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06 jul 2019, 14:42
Inlägg: 4
Förnamn: Andreas
Efternamn: Orström
Tack för ett roligt spel!
Jag håller verkligen med om att stämningen är bra. Som nybörjare känner man sig välkommen och får stöd och tips av de andra. Bra radiokommunikation gör spelet riktigt spännande och realistiskt. Respawn på gruppchef var helt ok. Jag kände aldrig att jag hamnade utanför spelet när jag blev utskjuten. Fast jag har inte så många andra spel att jämföra med.

Angående nya namn till kartan.
Om det inte finns något utmärkande i landskapet får man väl hämta inspiration från något annat, t.ex. strider som utspelat sig i Mölnlycke. Ni som har spelat mycket har säkert många berättelser om episka strider. Ta namn som Somme, Bakhållet, Siste man etc..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fars slag på analysvägen! - Söndag 8 November2020
InläggPostat: 16 nov 2020, 09:56 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Det är bra med input från många, både nyare som spelare som spelat ett tag. Känns som syftet är vi överens om, alltså ett organiserat spel där alla är med och ingen lämnas åt sig själv. Kul med så mycket nya som hittar ut till airsoften och framförallt till dessa spel där vi organiserar oss. Framförallt spunk och waagh anstränger sig mycket för att få dessa spel så bra som möjligt. Avgörande är dock att det finns individer som är intresserade av att leda på grupp/omgångs-nivå. Det är så vi bygger upp klossar som plutoncheferna kan använda för att vinna striden.

Lite definitioner:

(siffrorna är ungefärliga och anpassas till deltagarna per resp spel. Även strukturerna behöver anpassas.)
1. Stridspar: två personer som understödjer varandra
2. Stridstriss: 3 personer som understödjer varandra

3. Omgång: två stridspar/stridstrissar som understödjer varandra, alltså 4-6 personer
4. Grupp: 2-3 omgångar som understödjer varandra, alltså 8-12 personer

5. Tropp: 2 grupper som understödjer varandra, alltså 16-24 personer
6. Pluton: 3-4 grupper som understödjer varandra, alltså 24-48 personer


Det kan således vara en väldigt liten pluton eller väldigt stor. Desto större det blir desto svårare blir det att styra och organisera. För vår del är mindre plutoner och grupper att föredra.

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010