Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 23:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 19 mar 2023, 21:34 
Offline

Blev medlem: 04 sep 2022, 14:33
Inlägg: 5
Förnamn: christopher
Efternamn: nylander
Vad tycker arrangörer o spelar om det? och om nej varför då ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 20 mar 2023, 19:59 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Finns det någon anledning till att man skulle förbjuda dem?

De kulor jag skulle stoppa är de som är avsevärt hårdare än normala, typ metall eller glas. Så länge man träffar mjuka saker så är dessa ungefär likadana som en plastkula men träffar du något hårt, som tänder, vapen, glasögon, så är det osannlikt att det är kulan som deformeras vilket har obehagliga konsekvenser.

När det gäller 6.44, så länge dessa är av traditionellt material så har jag svårt att se någon fara. Om något är de sämre, med sin större tvärsnittsyta så påverkar luftmotståndet mer och de är mer av vindfång för sidvindar. Vår tabell är uppbyggd kring energi, och om du har samma energi i en större kula så gör ytan att luftmotståndet gör slut på den energin snabbare. Lite som att släppa en fjäder och en 6mm airsoftkula samtidigt från samma höjd. 6.44 är då såklart fjädern i exemplet.

Jag har inte närmre studerat 6.44 så det kanske finns någon annan rimlig anledning till att banna dem. Varför i så fall?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 20 mar 2023, 20:40 
Offline

Blev medlem: 04 sep 2022, 14:33
Inlägg: 5
Förnamn: christopher
Efternamn: nylander
Jag vet inte förutom att många ställen i usa har bannlyst dem. Har o göra med deras försäkringar tror jag som bara gäller för 6mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 20 mar 2023, 20:41 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 apr 2015, 02:17
Inlägg: 134
Ort: Thn
Förnamn: Henrik
Efternamn: L
Tanken bakom full thrust av de jag har läst är att pga att de är lite större så kan de bli tyngre och pga det flyga stabilare och längre. Sen om den extra tyngden ger tillräckligt med mer massa jämnfört med de större luftmotståbdet hade ju varit intressant om någon räkna på Yellow_Flash_Colorz_PDT_12

The 0.58g FULL THRUST BB is made from the same base material as the 0.46g Bio BB.

2020 tabellen har med full thrust med så den antar jag det är ok att utgå från Yellow_Flash_Colorz_PDT_06

Full thrust finns ju bara i en kul vikt just nu, då vi endast spelar med bio kulor. Kanske kan vara bra att lägga in några säkerhetsavstånd även för denna i en text nedanför tabellen.

Jag ser inte att det skulle vara någon större risk än med vanliga kulor

_________________
Zorro


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 20 mar 2023, 20:53 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 apr 2015, 02:17
Inlägg: 134
Ort: Thn
Förnamn: Henrik
Efternamn: L
Merc skrev:
Vad tycker arrangörer o spelar om det? och om nej varför då ?

Merc du kan ju alltid skriva en motion eller vara med på årsmötet och ta upp frågan om att reglerna ska uppdateras med att det är godkänt att köra med full thrust eller att det inte ska vara tillåtet

viewtopic.php?f=7&t=9886

_________________
Zorro


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 21 mar 2023, 17:17 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Nackdelen med vår nya tabell är ju att den är baserad på komplicerade uträkningar, vilket gör att vi kanske behöver årsmötesbesluta om en ny kultyp, vår gamla var bara energier så nya kulvikter kunde lätt beräknas.

Hmm, det finns en poäng där, tvärsnittsytan växer kvadratiskt samtidigt som volymen (och massan) växer kubiskt. Man får mer massa per genomsnittsyta med större kulor och samma densitet.

Ett annat sätt att beskriva det är att 6,44mm -kulan går så pass mycket långsammare än 6mm att det kompenserar för den ökade tvärsnittsytan.



.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 22 mar 2023, 21:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 658
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Jag kan göra beräkningen för den här kulan, jag siktar på att få gjort det i helgen.

Jag ser inga hinder mot att lägga till den till vår säkerhetstabell även utan årsmötesbeslut, då den går ganska enkelt att passa in i mallen för hur vi räknar fram värdena. Den kommer att lyda under samma energi-gränser som vilken annan kula som helst. Som Spunk påpekade skulle det vara skillnad om den var gjord av t.ex. stål eller glas, men fallet verkar ju vara samma bio-material som andra kulor.

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 23 mar 2023, 22:13 
Offline

Blev medlem: 04 sep 2022, 14:33
Inlägg: 5
Förnamn: christopher
Efternamn: nylander
Waagh skrev:
Jag kan göra beräkningen för den här kulan, jag siktar på att få gjort det i helgen.

Jag ser inga hinder mot att lägga till den till vår säkerhetstabell även utan årsmötesbeslut, då den går ganska enkelt att passa in i mallen för hur vi räknar fram värdena. Den kommer att lyda under samma energi-gränser som vilken annan kula som helst. Som Spunk påpekade skulle det vara skillnad om den var gjord av t.ex. stål eller glas, men fallet verkar ju vara samma bio-material som andra kulor.


Bra att veta inför framtida spel

ZetaORRO skrev:
Merc skrev:
Vad tycker arrangörer o spelar om det? och om nej varför då ?

Merc du kan ju alltid skriva en motion eller vara med på årsmötet och ta upp frågan om att reglerna ska uppdateras med att det är godkänt att köra med full thrust eller att det inte ska vara tillåtet

viewtopic.php?f=7&t=9886


jag bor på Gotland så är inte aktiv i göteborgs området. men laget jag är med i har de senaste 2 åren spelat i ståssagruva på hösten. Och nu när jag har köpt in mig på ett full thrust system för att öka stabiliteten/precisionen per skott så blev jag nyfiken på hur det ser ut i olika föreningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 25 mar 2023, 16:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 658
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Så här skulle värdena bli i VSAF-tabellen.
Kod:
VSAF säkerhetstabell för airsoft (Full Thrust, 6.44mm ammo) (m/s)

Klass       S-avstånd       .58g

CQB         0m              58.7
AutoA       5m              58.8
AutoB       10m             58.9
HMG         20m             61.3
Semi        20m             63.5
BoltA       30m             63.7
BoltB       40m             63.8


Jag har inte analyserat supernoga ifall "det är värt det", alltså om man får en bättre räckvidd med full-thrust-ammo. Jag tror dock att så är fallet. Det går i vilket fall att konstatera att mynningsenergivärdena presenterade här är begränsade av anslagsenergi-gränsen snarare än mynningsenergi-gränsen, vilket brukar betyda att de inte tappar energi så fort och alltså borde kunna fortsätta en bra bit till utöver säkerhetsavståndet.

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 25 mar 2023, 17:11 
Offline

Blev medlem: 04 sep 2022, 14:33
Inlägg: 5
Förnamn: christopher
Efternamn: nylander
Waagh skrev:
Så här skulle värdena bli i VSAF-tabellen.
Kod:
VSAF säkerhetstabell för airsoft (Full Thrust, 6.44mm ammo) (m/s)

Klass       S-avstånd       .58g

CQB         0m              58.7
AutoA       5m              58.8
AutoB       10m             58.9
HMG         20m             61.3
Semi        20m             63.5
BoltA       30m             63.7
BoltB       40m             63.8


Jag har inte analyserat supernoga ifall "det är värt det", alltså om man får en bättre räckvidd med full-thrust-ammo. Jag tror dock att så är fallet. Det går i vilket fall att konstatera att mynningsenergivärdena presenterade här är begränsade av anslagsenergi-gränsen snarare än mynningsenergi-gränsen, vilket brukar betyda att de inte tappar energi så fort och alltså borde kunna fortsätta en bra bit till utöver säkerhetsavståndet.


Så det är MS vid träff ? hur är det vid mynning när man ska chrona ?

https://www.2020tabellen.se/

sniper1/boltA för 2020 är 104 M/s (3.2J)
Sniper2/boltB för 2020 är 122M/s (4,3J)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 25 mar 2023, 18:28 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 apr 2015, 02:17
Inlägg: 134
Ort: Thn
Förnamn: Henrik
Efternamn: L
är du säker på att du räknat rätt?
Värdena är väldigt lika varandra medan för vanliga 6mm kulor så ökar utgångs hastigheten över det dubbla fån cqb till 40m

_________________
Zorro


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 25 mar 2023, 18:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 658
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Tack för påpekandet, jag hade gjort ett dumt misstag i koden som dock var lätt att rätta till. Här är de reviderade värdena.

Kod:
VSAF säkerhetstabell för airsoft (Full Thrust, 6.44mm ammo) (m/s)

Klass       S-avstånd       .58g

CQB         0m              58.7
AutoA       5m              63.7
AutoB       10m             69.2
HMG         20m             84.7
Semi        20m             87.8
BoltA       30m             103.5
BoltB       40m             121.9


De angivna värdena i tabellen är meter per sekund vid mynningen, alltså det man mäter vid kronografering.

För den som är intresserad av att veta hur beräkningarna går till så finns både en teknisk rapport som beskriver hur modellen är framtagen samt min faktiska beräkningskod som använder modellen för att generera tabeller publicerade. Ta gärna en titt, koden är inte superkomplicerad!

Rapport:
https://github.com/mkjelltoft/AirsoftSafetyTable/blob/master/results_and_documentation/Safety%20distances%20in%20airsoft%20with%20proper%20consideration%20of%20atmospheric%20drag.pdf

Kod:
https://github.com/mkjelltoft/AirsoftSafetyTable

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 6.44mm kulor Novritsch Full thrust
InläggPostat: 26 mar 2023, 10:15 
Offline

Blev medlem: 04 sep 2022, 14:33
Inlägg: 5
Förnamn: christopher
Efternamn: nylander
Waagh skrev:
Tack för påpekandet, jag hade gjort ett dumt misstag i koden som dock var lätt att rätta till. Här är de reviderade värdena.

Kod:
VSAF säkerhetstabell för airsoft (Full Thrust, 6.44mm ammo) (m/s)

Klass       S-avstånd       .58g

CQB         0m              58.7
AutoA       5m              63.7
AutoB       10m             69.2
HMG         20m             84.7
Semi        20m             87.8
BoltA       30m             103.5
BoltB       40m             121.9


De angivna värdena i tabellen är meter per sekund vid mynningen, alltså det man mäter vid kronografering.

För den som är intresserad av att veta hur beräkningarna går till så finns både en teknisk rapport som beskriver hur modellen är framtagen samt min faktiska beräkningskod som använder modellen för att generera tabeller publicerade. Ta gärna en titt, koden är inte superkomplicerad!

Rapport:
https://github.com/mkjelltoft/AirsoftSafetyTable/blob/master/results_and_documentation/Safety%20distances%20in%20airsoft%20with%20proper%20consideration%20of%20atmospheric%20drag.pdf

Kod:
https://github.com/mkjelltoft/AirsoftSafetyTable


alla gör vi misstag. Vi får se om full thrust (6.44mm) blir nya standarden för Bolt3 o uppåt eller om det blir samma öde som 8mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010